donderdag 27 november 2014

Grafisch Werkcentrum Amsterdam | STYLECOOKIE INSPIRED

De nieuwe serie 'Analog' hebben we gefotografeerd in het Grafisch Werkcentrum in Amsterdam. Dit is een zeer inspirerende plek voor ons geweest. Het Grafisch Werkcentrum is een stichting die toeziet op het behoud van het grafisch erfgoed. Ze willen mensen in aanraking brengen met dit oude ambacht en mensen afstand laten nemen van de computer. 
De werkplaats is beschikbaar voor vrij gebruik door kunstenaars en wie er affiniteit heeft met het drukken en het ontwerpen.

  
Op de werkplaats kan het drukwerk, wat door jezelf in bedacht en vormgegeven, zelf bedrukken onder begeleiding van de mensen van het Grafisch Werkcentrum. Ze hebben de kracht om je drukwerk er mooi ambachtelijk en nostalgisch te laten ogen. Het wordt daardoor uniek en persoonlijk. Je kan er veel verschillende cursussen volgen, waaronder drukken, boekbinden en etsen. 

Anne Olde Kalter is vaak te vinden in het Grafisch Werkcentrum. Zij is samen met Dirk Gelijsteen ontwerper van studio La Farme. Ze wilde graag van kinds af aan werken met haar handen. "Letterpress drukken is echt handwerk. De 'Ma'am step away from the computer' poster is helemaal met de hand gemaakt en zegt precies wat wij als studio willen uitdragen. Een goede reminder dus om af en toe de computer te laten voor wat hij is en te zoeken naar een andere oplossing." 
Ze liet daarvoor dit geweldige filmpje maken. 


STEP AWAY FROM THE COMPUTER from Grafisch Werkcentrum Amsterdam on Vimeo.
                           
Ook grafisch ontwerper Maartje van den Noort print veel van haar werk op het Grafisch Werkcentrum. Eerder hebben we haar werk al gebruikt in de fotografie van 'Ordinairy beauty'. Haar handschrift is luchtig, eenvoudig en gevoelig. "Ik haal mijn inspiratie eigenlijk overal vandaan; vogels, auto’s, mensen. Ik wil de dingen die mij opvallen in het dagelijks leven vertalen naar mijn eigen handschrift." Ze ontwerpt boekjes, posters, kaarten bedrukt textiel met haar prachtige fragiele tekeningen.  



2 opmerkingen:

Kim zei

Prachtig om te zien hoe mensen aan het werk zijn. Goed bezig hoor!

Klaas zei

Ikzelf ben een groot fan van grafisch ontwerpen en ik vind het ook hartstikke leuk om zelf te doen.Op dit blog zie ik vele prachtige ontwerpen staan, misschien dat jullie mij misschien meer over deze ontwerpen kunnen vertellen?